

Hidrodinamika
Bene Gyula
Eötvös Loránd Tudományegyetem, Elméleti Fizikai Tanszék
1117 Budapest, Pázmány Péter sétány 1/A
11. Előadás
11.1. Ismétlés
11.2. Áramlás koncentrikus, forgó hengerek közt (Couette-Taylor-áramlás). Egzakt
megoldás és stabilitásvizsgálat
-
A Navier-Stokes-egyenletek hengerkoordinátákban:
$$
\begin{eqnarray}
\frac{\partial v_r}{\partial t}&+&v_r\frac{\partial v_r}{\partial
r}+\frac{v_\varphi}{r}\frac{\partial v_r}{\partial
\varphi}+v_z\frac{\partial v_r}{\partial
z}-\frac{v_\varphi^2}{r}=\\
&=&-\frac{1}{\rho}\frac{\partial p}{\partial r}+\nu\left(\frac{\partial^2
v_r}{\partial r^2}+\frac{1}{r^2}\frac{\partial^2 v_r}{\partial
\varphi^2}+\frac{\partial^2 v_r}{\partial z^2}+\frac{1}{r}\frac{\partial
v_r}{\partial r}-\frac{2}{r^2}\frac{\partial v_\varphi}{\partial
\varphi}-\frac{v_r}{r^2}\right)\\
\frac{\partial v_\varphi}{\partial t}&+&v_r\frac{\partial v_\varphi}{\partial
r}+\frac{v_\varphi}{r}\frac{\partial v_\varphi}{\partial
\varphi}+v_z\frac{\partial v_\varphi}{\partial
z}+\frac{v_r v_\varphi}{r}=\\
&=&-\frac{1}{\rho r}\frac{\partial p}{\partial \varphi}+\nu\left(\frac{\partial^2
v_\varphi}{\partial r^2}+\frac{1}{r^2}\frac{\partial^2 v_\varphi}{\partial
\varphi^2}+\frac{\partial^2 v_\varphi}{\partial z^2}+\frac{1}{r}\frac{\partial
v_\varphi}{\partial r}+\frac{2}{r^2}\frac{\partial v_r}{\partial
\varphi}-\frac{v_\varphi}{r^2}\right)\\
\frac{\partial v_z}{\partial t}&+&v_r\frac{\partial v_z}{\partial
r}+\frac{v_\varphi}{r}\frac{\partial v_z}{\partial
\varphi}+v_z\frac{\partial v_z}{\partial
z}=\\
&=&-\frac{1}{\rho}\frac{\partial p}{\partial z}+\nu\left(\frac{\partial^2
v_z}{\partial r^2}+\frac{1}{r^2}\frac{\partial^2 v_z}{\partial
\varphi^2}+\frac{\partial^2 v_z}{\partial z^2}+\frac{1}{r}\frac{\partial
v_z}{\partial r}\right)\\
\frac{\partial v_r}{\partial r}&+&\frac{1}{r}\frac{\partial v_\varphi}{\partial
\varphi}+\frac{\partial v_z}{\partial z}+\frac{v_r}{r}=0
\end{eqnarray}
$$
- Feltevés: $$v_r=v_z=0\;,\quad v_\varphi=v_\varphi(r)\;,\quad p=p(r)$$
Ekkor a két utolsó egyenlet azonosan teljesül. A megmaradt két egyenletből:
$$
\begin{eqnarray}
\frac{\partial p}{\partial r}&=&\rho\frac{v_\varphi^2}{r}\\
\frac{\partial^2
v_\varphi}{\partial r^2}&+&\frac{1}{r}\frac{\partial
v_\varphi}{\partial r}-\frac{v_\varphi}{r^2}=0
\end{eqnarray}
$$
-
Keressük a megoldás hatványfüggvényként!
$$ v_\varphi=a\;r^n$$
A második egyenletből
$$n(n-1)\;a\;r^{n-2}+na\;r^{n-2}-a\;r^{n-2}=0\;,$$
azaz $$n^2-1=0$$
Tehát $n=\pm 1$, így az általános megoldás
$$v_\varphi=a\;r+\frac{b}{r}$$
Mivel $v_\varphi(R_1)=R_1\Omega_1$ és $v_\varphi(R_2)=R_2\Omega_2$ a határfeltételek,
$$v_\varphi=\frac{R_2^2\Omega_2-R_1^2\Omega_1}{R_2^2-R_1^2}\;r-\frac{R_2^2R_1^2(\Omega_2-\Omega_1)}{R_2^2-R_1^2}\frac{1}{r}$$
a határfeltételeket teljesítő egzakt megoldás.
- Stabilitásvizsgálat nagy Reynolds-számok esetén:
Ekkor a nyíróerők a folyadék belsejében elhanyagolhatók, így az
impulzusmomentum megmarad.
$J_0$ impulzusmomentumú $m$ tömegű folyadékelemet a tengelytől $r_0$ távolságban
$$F_0=\frac{J_0^2}{mr_0^3}$$
centripetális erő tart körpályán. Ha a folyadékelem elmozdul egyensúlyi
helyzetéből és a tengelytől $r>r_0$ távolságra kerül, ott
$$F=\frac{J^2}{mr^3}$$
centripetális erő hat rá, viszont
$$F_0'=\frac{J_0^2}{mr^3}$$
erő tartaná egyensúlyban. Az eredeti egyensúlyi helyzetbe nyilván akkor tér
vissza, ha
$$F>F_0'\;,\quad\text{azaz}\;J^2>J_0^2$$
Másképp kifejezve
$$J\frac{dJ}{dr}>0$$
az egyensúly feltétele.
A fenti egzakt megoldást behelyettesítve az egyensúly feltétele tehát
$$\left(R_2^2\Omega_2-R_1^2\Omega_1\right)\dot{\varphi}>0$$
ahol
$$\dot{\varphi}=\frac{v_\varphi}{r}=\frac{R_2^2\Omega_2-R_1^2\Omega_1}{R_2^2-R_1^2}-\frac{R_2^2R_1^2(\Omega_2-\Omega_1)}{R_2^2-R_1^2}\frac{1}{r^2}$$
$r$ függvényében monoton változik $\Omega_1$-től $\Omega_2$-ig.
- Kis Reynolds-számok esetén az áramlás mindig stabil
- Áramlási kép nagyobb Reynolds-számok esetén:
Re=177__________________________Re=506__________________________Re=3027_________________________Re=8072
11.3. Stabilitásvizsgálat általában. A turbulencia
kialakulása.
- Lineáris stabilitásvizsgálat.
Legyen ${\bf v}_0$ és $p_0$ a Navier-Stokes-egyenletek adott határfeltételt
teljesítő egzakt megoldása. Adjunk ehhez kis perturbációt:
$${\bf v}={\bf v}_0+{\bf v}_1\;,\quad p=p_0+p_1$$
A kis perturbációs tagok szerint lineáris rendben kapjuk:
$$
\begin{eqnarray}
\frac{\partial {\bf v}_1}{\partial t}+({\bf v}_1\cdot{\bf \nabla}){\bf
v}_0+({\bf v}_0\cdot{\bf \nabla}){\bf v}_1&=&-\frac{{\bf \nabla} p_1}{\rho}+\nu\triangle {\bf v}_1\\
{\bf \nabla}\cdot{\bf v}_1&=&0
\end{eqnarray}
$$
A határfeltételek ugyanazok ${\bf v}_1$-re, mint ${\bf v}_0$-ra.
- Ha az
alapmegoldás stacionárius, akkor ${\bf v}_1={\bf u}({\bf r})e^{i\omega t}$
alakú megoldások léteznek. A stabilitás feltétele, hogy $\omega$ képzetes
része semelyik módusra ne legyen negatív. Instabilitás esetén a perturbáció
növekszik, a nemlineáris tagok pedig stabilizálják az eredetileg instabil
módust, periodikus mozgás alakul ki.
- Ha az alapmegoldás periodikus, ${\bf v}_1={\bf u}({\bf r},t)e^{i\omega
t}$, ahol ${\bf u}({\bf r},t)$ az alapmegoldás körfrekvenciájával
periodikus. Az alapmegoldás körfrekvenciája és $\omega$ aránya általában
irracionális (kváziperiodikusság). Instabilitás esetén a perturbáció
növekszik, a nemlineáris tagok pedig stabilizálják az eredetileg instabil
módust, kváziperiodikus mozgás alakul ki.
- Ha az alapmegoldás kváziperiodikus, ${\bf v}_1$-ben ismét újabb frekvencia
jelenik meg, a megoldás azonban instabilitás esetén a perturbáció növekedtével
nem stabilizálódik, hanem tipikusan kaotikussá válik.
- Nagy Reynolds-számok esetén a mozgás jellegzetes kavargó, aperiodikus,
véletlenszerű: turbulens. A turbulencia kvantitatív elmélete nincs kidolgozva.
-
Henger körüli áramlás:
Re=9.6
Re=26
Re=2000
Re=10000
Örvények leválása gömbről, szimuláció, Re=300
- Lamináris vs. turbulens áramlás
11.4. A kifejlett turbulencia. Hasonlósági
megfontolások. Lokális turbulencia.
Tömegegységre eső energiadisszipáció időegység alatt: $\epsilon$
Legnagyobb hosszskála: $l$
$$v_\lambda\approx (\epsilon\lambda)^{1/3}$$
Viszkózus hosszskála: $$\lambda_0\approx \frac{l}{\rm Re^{3/4}}\approx \left(\frac{\nu^3}{\epsilon}\right)^{1/4}$$
11.5. Lamináris árnyékzóna.
Áramlásba helyezett test mögött
$${\bf v}={\bf U}+{\bf v}'\;.$$
A testre ható erő:
$${\bf F}=-\rho U \int_{\begin{array}{l}\text{a test mögött}\\\text{az árnyékzóna}\\\text{keresztmetszetére}\end{array}}
{\bf v}'dydz \quad ({\bf U} \;\text{x irányú})$$
Az árnyékzónán belül a Navier-Stokes-egyenlet $\triangle \bf v$ tagja dominál,
azon kívül viszont $({\bf \nabla}\cdot {\bf v})\bf v$. Az árnyékzóna határa
a két tag egyenlőségéből becsülhető:
$$U\frac{u}{x}\approx\nu \frac{u}{y^2}$$
azaz
$$y\approx \left(\frac{\nu x}{U}\right)^{1/2}\;.$$
Másrészt
$$F_x\approx \rho U u y^2\;,$$
amiből
$$u\approx \frac{F_x}{\rho
\nu x}$$
a sebesség megváltozása az árnyékzónán belül.
11.6. Turbulens árnyékzóna.
Ezúttal is
$$F_x\approx \rho U u y^2\;,$$
de most
$$\frac{y}{x}=\frac{u}{U}$$
közelítés használható az árnyékzóna határaira, ugyanis $v_y\approx u$,
$v_x\approx U$, a viszkozitás pedig nem játszik szerepet. Ezzel
$$y\approx \left(\frac{F_x x}{\rho U^2}\right)^{1/3}\;,\quad u\approx \left(\frac{F_xU}{\rho x^2}\right)^{1/3}$$
$${\rm Re}=\frac{uy}{\nu}\approx\frac{1}{\nu}\left(\frac{F_x^2}{\rho^2
Ux}\right)^{1/3}$$
A Reynolds-szám a testtől mért távolsággal csökken $\Rightarrow$ az árnyékzóna
elég távol laminárissá válik.
11.7. Lamináris határréteg. Leszakadási
jelenség.
- Prandtl-féle határréteg-egyenletek:
$$v_x\frac{\partial v_x}{\partial x}+v_y\frac{\partial v_x}{\partial
y}-\nu\frac{\partial^2 v_x}{\partial
y^2}=-\frac{1}{\rho}\frac{dp}{dx}=U\frac{dU}{dx}\;,\quad \frac{\partial v_x}{\partial x}+\frac{\partial v_y}{\partial
y}=0$$
Dimenziótlanítás:
$$x=l x'\;,\quad y=\frac{ly'}{\sqrt{\rm Re}}\;,\quad v_x=U_0 v_x'\;,\quad
v_y'=\frac{U_0 v_y'}{\sqrt{\rm Re}}\;,\quad \text{ahol}\;{\rm
Re}=\frac{U_0 l}{\nu}$$
$$v_x'\frac{\partial v_x'}{\partial x'}+v_y'\frac{\partial v_x'}{\partial
y'}-\frac{\partial^2 v_x'}{\partial
y'^2}=U'\frac{dU'}{dx'}\;,\quad \frac{\partial v_x'}{\partial x'}+\frac{\partial v_y'}{\partial
y'}=0$$
- Leszakadás feltétele:
$$\frac{\partial v_x}{\partial y}=0$$
11.8. Logaritmikus sebességprofil. Turbulens áramlás
csövekben.
- Síkfelülettel párhuzamos átlagsebességű turbulens áramlást vizsgálunk. A felületegységre ható súrlódási erő: $\sigma$
Karakterisztikus sebesség: $$v^*=\sqrt{\frac{\sigma}{\rho}}$$
- Viszkózus alhéj:
$$y_0\approx \frac{\nu}{v^*}\;,\quad u=\frac{\sigma}{\rho \nu}y$$
- Logaritmikus sebességprofil:
Dimenzionális okokból
$$\frac{du}{dy}=\frac{1}{b}\frac{v^*}{y}\quad(b\;\text{dimenziótlan állandó})\;,$$
így ($u(y_0)=v^*$ határfeltétellel)
$$u=\frac{v^*}{b}\ln\frac{yv^*}{\nu}\;,\quad\text{pontosabban: }\;\;u=v^*\left(2.4\ln\frac{yv^*}{\nu}+5.84\right)$$
-
Turbulens áramlás csövekben:
A logaritmikus sebességprofil felhasználásával $y=a$ esetén ($a$ a cső sugara), és mert most $\sigma 2\pi
a l=\Delta p \pi a^2$:
$$U=\sqrt{\frac{a\Delta p}{2b^2\rho l}}\ln\left(\frac{a}{\nu}\sqrt{\frac{a\Delta p}{2\rho l}}\right)$$
-
Csőellenállási együttható:
$$\lambda=\frac{\frac{\Delta p}{l}2a}{\frac{1}{2}\rho U^2}$$
Lamináris áramlás esetén:
$$\lambda=\frac{64}{\rm Re}$$
Turbulens áramlás esetén (a logaritmikus sebességprofil pontosabb empirikus változatával):
$$\frac{1}{\sqrt{\lambda}}=0.85\ln({\rm Re}\sqrt{\lambda})-0.55$$
11.9. Turbulens határréteg. Ellenállási válság.
$$U=\frac{v_*}{b}\ln\frac{v_*\delta}{\nu}$$
$$\delta \sim \frac{v_*x}{U}$$
$$F=\frac{1}{2}C_D\rho U^2 A$$
11.10. Szárnyakra ható felhajtóerő.
Áramvonalas szárny



Gyula Bene 2008-02-14